Borta Bra men Hemma Bäst

Borta Bra men Hemma Bäst

måndag 1 juni 2015

Modern konserveringshandbok

Tömmandet av momis och moffis lägenhet fortsätter (jag gör inget nyttigt, plockar mest åt mej om det finns nåt jag vill ha), och senast fick jag med mej hem en modern handbok i konservering av bär, frukt och grönsaker! Det ni.

Vet inte när den ursprungligen är skriven men upplagan jag har i handen är från 1948! Knappast kunde författaren till den moderna konserveringsboken anar hur hopplöst uråldrig den skulle kännas 2014.

Men all ära i gamla traditioner, man visste nog hur man skulle konservera på den gamla goda tiden, och det var ju därför jag tog boken. Har varje höst tänkt att man borde ta tillvara också rönnbären, de är så vackra tycker jag, och göra nåt av dem. Kanske jag i år provar mej på egenlagad rönnbärssylt.

Eller varför inte koka lingondricka som kompis till äppelsaften! Mysigt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar