Borta Bra men Hemma Bäst

Borta Bra men Hemma Bäst

tisdag 12 mars 2013

Drömtårtor

Jag var igår kväll på Arbis' tårtdekorationskväll, och det var jätte skoj! Med sej sku man ha ett färdigfyllt tårtbotten, en plastkavel och silikonunderlag. Materialet fick man av kursdragaren, som i det här fallet var Johanna Liewendahl. Ta och kolla in hennes kakdekorationer, helt otroliga!


Min kaka var en apelsin/choklad så jag tyckte det passade bra med gula dekorationer, kändes också ganska påskig. Jag förvånades över hur lätt det egentligen vara att få fina kakor. Med rätt massa, sockermassa eller en sån där vaahtokarkkimassa var det hur lätt som helsta. Massan var elastisk och gick lätt att kavla ut och sätta på kakan. Helt annat än marsipan som jag några gånger försökt mej på men som varit helt lönlöst.


De fina blommorna tryckte man bara ut i färdiga formar, lät dem stelna och sedan dekorera eller måla enligt smak och tycke. Mina liljor är lite platta för de hann inte helt stelna innan jag fäste dem på kakan. Största problemet visade sej egentligen vara att hitta på fina dekorationer.


Så om man vill börja dekorera kakor själv, är nog den största utmaningen pengarna, det kostar en hel liten förmögenhet att skaffa alla verktyg, redskap, ämnen och material som behövs för att komma igång med ens den enklaste kakdekoration. Men visst blev jag lite biten och tror nog jag nästa gång är inne i stan ska ta mej till Moderno Kitchen Store och skaffa lite kakdekorationsrekvisita.


Då Linus fyllde fem i januari beställde jag en kaka för jag bara inte orkade ställa till med bak, (hade kommit hem från HongKong två dagar tidigare måste jag skriva till mitt försvar). Och då blev det en sån här kaka. Konstnären bakom den var "SoMyBaking".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar