Borta Bra men Hemma Bäst

Borta Bra men Hemma Bäst

söndag 6 januari 2013

Tretton dag knut och bantningsprojektet

Idag städade vi ut julen, sku haft lust att gör det redan tidigare, men jag städade till jul, städade till nyår och då orkade jag inte städa ut jul genast efter nyår. Men nu är det gjort.

Barnen som tjatat om att få äta upp pepparkakshustet redan sedan vi lagade det, knapprade på det medan jag städade. Egentligen var det sist och slutligen jag som dekorerade det fast barnen tjatat om pepparkakshus sedan början av december, jultraditioner i all ära men nästa år blir det inget peppearkakshus.

Mitt bantningsprojekt går bra, även om jag inte känner mej sådär superentusiastisk just nu. iForms kostdagbok är verkligen bra, lönar sej att testa nån form av kostdagbok för att få bättre uppfattning om hur mycket (läs lite) man kan äta om man vill gå ner i vikt. Alltså inte undra på att kilona sitter som sten om man har ett kalori intag på 2000-2500 per dag. Det är väl helt ok för att hålla vikten (om man dessutom är medel aktiv på fritiden) men inte för att gå ner i vikt.

Jag har alltid tänkt att man går ner i vikt genom att äta sunt och träna, men det räcker inte på långa när. Man måste äta sunt, äta lite! och motionera! Det hade jag nog inte riktigt fattat tidigare. Alltså ett extra glas juice och en yoghurt, som jag ofta ätit för att orka bättre, kan vara för mycket. Nå nu ska vi se hur länge jag orkar hålla mej till 1500 kcl per dag, för det har inte ens gått en vecka och sitter som bäst och dricker kaffe för att kämpa emot suget efter nåt gott. Lycka till bara säger jag.

Det positiva med den här lilla veckan, sen nyår, fört med sej är att jag motionerat varje dag, känner mej väldigt motiverad att löpa, simma, promenera, jumpa osv. Låt gå att det beror på att jag då får äta lite mer;)

Så måste jag ännu poängtera att jag mitt mål inte är att bli trådsmal utan att komma i bättre form och bli starkare, både fysiskt starkare och öka uthålligheten. Men det förutsätter att jag gör mej av med några kilon. Så, ser nu fram emot en ny disciplinerad vecka!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar